پروپوزال چیست و چه کاربردی دارد
به زبان عامیانه، پیشنهاد چیست؟
در ایران پیپر، میتوانید همه چیز را درباره نوشتن پروپوزال بیاموزید. پیشنهاد یک پیشنهاد است. پیشنهادها شواهد و مستنداتی برای خوب یا بد بودن یک ایده ارائه می کنند.
این پیشنهاد نه تنها در مبادلات تجاری و اقتصادی، بلکه در بسیاری از زمینه های دیگر نیز کاربرد گسترده ای دارد. پروپوزال ها توسط دانشجویان و همچنین در زمینه های علمی در سطح شخصی و حرفه ای استفاده می شود.
قبل از شروع: اقدامات قبل از نوشتن
شما بیشتر کارهایتان را قبل از شروع نوشتن انجام می دهید. یک پیشنهاد باید شامل تمام اطلاعات زیر باشد:
1. مخاطبان خود را بشناسید
پروپوزال چیست و چه کاربردی دارد
هدف یک پروپوزال متقاعد کردن خواننده است که یک ایده خاص ارزش دنبال کردن را دارد یا توصیه نمی شود. همتای شما برای این فرآیند بسیار مهم است. آیا آنها صاحب مشاغل هستند؟ دانشگاهی هستند؟ آیا آنها مقامات دولتی هستند؟ اگر طرف صاحبان کسب و کار باشید، احتمالاً بر مزایای مالی ایده پیشنهادی تأکید خواهد شد. هنگام برخورد با مقامات دولتی، بر محبوبیت ایده شما تاکید کنید.
2. خودتان تحقیق کنید
پروپوزال چیست و چه کاربردی دارد
شواهد و آمار دست دوم، متقاعد کردن دیگران را دشوارتر می کند. بنابراین باید با کارشناسان صحبت کنید و تحقیقات آنها را بخوانید.
3. قبل از نوشتن
پروپوزال چیست و چه کاربردی دارد
قبل از شروع نوشتن، جمع آوری ایده های مختلف و طوفان فکری مهم است. پس از اینکه چندین ایده خوب به دست آوردید، تصمیم بگیرید که چگونه آنها را سازماندهی کنید.
4. بررسی، بررسی، بررسی
پروپوزال چیست و چه کاربردی دارد
نسخه اول هرگز بهترین نیست. از یک دوست یا همکار مورد اعتماد بخواهید که پیشنهاد شما را بخواند و نظرات خود را به شما بگوید. سعی کنید این نظرات را در نسخه دوم بگنجانید.
بخش های اصلی یک پروپوزال
پیشنهاد شما ممکن است قسمت های اصلی را تغییر دهد یا موارد جدیدی اضافه کند. مگر اینکه مقدمه و نتیجه گیری گنجانده شود، بخش های اصلی پیشنهاد شما به شرح زیر خواهد بود:
مقدمه
پیشنهاد
طرح اجرایی
نتایج مورد انتظار
منابع مورد نیاز
نتیجه
1. مقدمه
پروپوزال چیست و چه کاربردی دارد
مقدمه اطلاعات زمینه ای را ارائه می دهد و موضوع را به مخاطبانی که ممکن است با آن آشنایی داشته باشند یا ناآشنا باشند، معرفی می کند.
این بخش از پروپوزال از جهاتی مهم است. علاوه بر توضیح موضوع برای مخاطبان خود، برجسته کردن اهمیت این موضوع نیز مهم است. حقایق، آمار و داستان هایی که برای مخاطب جذاب و جالب است در جلب توجه او موثر است.
پیشنهاد معمولاً یک مشکل را برطرف می کند. این موردی است که باید روی مشکلی که راه حلی برای آن ارائه می دهید تأکید کنید. شناخت مخاطبان به شما کمک می کند تا این پیشنهاد را برای آنها بازاریابی کنید.
2. پیشنهاد
پروپوزال چیست و چه کاربردی دارد
این قسمت هدف را مشخص می کند. فقط روی آنچه در این بخش ارائه می دهید تمرکز کنید. اگر پیشنهاد شما کوتاه باشد، این بخش را می توان در چند خط خلاصه کرد. در این بخش، نحوه اجرای آن را مورد بحث قرار ندهید.
3. برنامه اجرایی
وقتی پیشنهادی می دهید، چگونه آن را انجام می دهید؟ آیا به اندازه کافی برای رویداد آماده هستید؟چگونه این را به مخاطب ثابت خواهید کرد؟ پیشنهاد شما باید در اینجا اجرا شود. به این نکات توجه کنید:
آ.مخاطب را متقاعد کنید
هدف این است که مخاطبان خود را متقاعد کنید که برنامه شما خوب است و همچنین آنها را متقاعد کنید که شما فرد مناسبی برای اجرای آن هستید. قابلیت هایی که شما را واجد شرایط انجام این کار می کند ارزش تاکید دارد.
بجزئیات
شما باید با ارائه داده ها و اطلاعات کافی به مخاطبان خود نشان دهید که فرآیند پیاده سازی را کاملاً درک کرده و تسلط دارید.اما در عین حال، آنها را با جزئیات بیش از حد فنی و خسته کننده خسته نکنید.
ص. پیش بینی
علاوه بر مثبت بودن، پیش بینی موانع و مشکلات احتمالی به مخاطبان خود نشان می دهد که تمام جوانب پیشنهاد خود را به دقت بررسی کرده اید.
4. عملی بودن
پروپوزال چیست و چه کاربردی دارد
ضروری است که نشان دهید که پیشنهاد شما عملی و عملی است. در نتیجه می توانید با استفاده از تجربیات قبلی تاکید کنید که این پروژه نیز مانند گذشته قابل اجرا است. اگر تجربه قبلی در این زمینه ندارید، از تمرکز بر آنچه مخاطبانتان می خواهند بشنوند نترسید.
در این صورت می توانید توضیح دهید که چگونه پیشنهاد شما باعث افزایش بهره وری شرکت می شود.
5. نتایج مورد انتظار
در اینجا یک نمای کلی از اهداف پیشنهاد ارائه دهید. هدف از این بخش، خلاصه کردن مزایای پروپوزال به صورت تکراری است. با این حال، شما باید دقیقاً اصل قضیه را در این بخش ارائه دهید.
این قسمت نباید مانند قسمت مزایا در پروپوزال نوشته شود.
6. منابع مورد نیاز
پروپوزال چیست و چه کاربردی دارد
این قسمت را هم می توانید به راحتی تهیه کنید. آیا منابعی برای تکمیل پروپوزال خود نیاز دارید؟ منابع (کاغذ، کامپیوتر، پول و غیره) و موارد نامشهود مانند زمان باید در نظر گرفته شود.
7. مقدمات انجام شده است
اطمینان حاصل کنید که مخاطبان شما می دانند در مورد چه چیزی صحبت می کنید. وقتی نوبت به قبولی می رسد (یا نمره بالاتر، اگر برای کار کلاسی باشد)، آمادگی بیشتری به نظر می رسد.
8. نتیجه گیری
پروپوزال چیست و چه کاربردی دارد
در مقدمه به تاریخچه پیشنهاد اشاره کردید. با این حال، اگر در مقدمه ذکر نشده است، خلاصه ای از پیشینه پیشنهاد ارائه دهید. در این قسمت است که می توانید تمام قسمت های قبلی مانند طرح پیشنهادی و اجرا و همچنین دلایل تغییر را توضیح دهید.
9. منابع و مآخذ
باید منابعی را که در هر تحقیق یا مقاله ای استفاده کرده اید ذکر کنید.
ویکی پدیا
owlcation
utleystrategies